Практичний матеріал


Ігрові прийоми для відчуття настрою  та характеру кольорів              




 Квітка-семицвітка
Завдання: закріпити назви кольорів спектра, вчити називати їх у правильній послідовності, знаходити предмети, в яких живе кожен із кольорів; розвивати пам’ять, мислення дітей; виховувати інтерес до роботи з кольором. Матеріал: картка з прорізами для пелюсток основних семи кольорів, набір предметних картинок.
Хід гриЗапропонувати дитині скласти квітку-семицвітку з окремих пелюсток. Потім вибрати пелюстку, назвати її колір і підібрати картинки із зображенням тих предметів, в яких є такий колір.                                 Килим доброго і злого чарівникаМета: спонукати дітей до самостійного визначення добрих і злих кольорів, їх настрою; формувати у дітей поняття про добрі і погані вчинки, вчити їх оцінювати; розвивати у дітей відчуття кольору; виховувати людяність, доброту.Матеріал: аркуш паперу, фарби, пензлик, кольорові квадратики (2 х 2), клаптики тканини довільної форми.
Хід гриПояснити дитині, що килим доброго чарівника може розвеселити, вилікувати, заспокоїти , зробити добрішим кожного, хто ступить на нього. А от другий робить похмурими, вередливими, сумними.Дитина мусить розмалювати ці два килими (можна скласти їх із кольорових клаптиків тканини або з квадратиків). 
Розкажи про колірЗавдання: вивести дитину на вищий рівень художнього розвитку; вчити визначати характер чи настрій іншого кольору (різних кольорів); розвивати зорову пам’ять дітей; виховувати інтерес до світу кольорів.Матеріал : 12 кольорових квадратиків ( розмір)
Хід гриРозкласти перед дитиною 12 кольорових квадратиків (з- поміж яких будуть світлі і темні, насичені і м’які пастельні відносно близькі один до одного за кольором і різко контрастні ) і запропонувати вгадати, який «характер» , який «настрій» у цих кольорів? Чи є з-поміж них «добрі» і «злі»? Веселі і «сумні», «сердиті»?
Розфарбуйте пташку доброї Феї і злого ЧарівникаЗавдання: вчити розуміти характер і настрій кольору, відображати ним добро і зло; розвивати творчу уяву, фантазію, мислення дітей; виховувати бажання створювати своє, неповторне. Матеріали: контурні зображення птахів, набір кольорових квадратиків.
Хід гриДати дитині два контурних зображення пташки. Одна пташка допомагає Феї в добрих справах, а друга – співучасниця злого, і характер у неї такий самий, як у її господаря – злого чарівника. Запропонувати дитині «розмалювати» цих пташок за допомогою кольорових квадратів.
День народження родичів синьої фарбиЗавдання: вчити створювати нові кольори і відтінки, давати їм імена; розвивати творчу уяву, фантазію дітей, виховувати інтерес до творчої діяльності.Матеріал: пензлик, фарби, аркуш паперу.
Хід гриВихователь розповідає дитині казку про синю фарбу: «Жила-була на світі синя фарба. Їла із синього посуду, спала в синьому ліжечку на синій постелі. І все, що її оточувало, було довкола синім. Жилося їй тихо, спокійно, але вельми одноманітно. Одного разу вона запросила в гості білу та жовту фарбу. Вони влаштували гру, під час якої крапельки синьої фарби змішалися з білою, а потім із жовтою фарбою. Синя фарба дуже зраділа новим кольорам, назвала їх своїми родичами і запропонувала жити разом».Вихователь пропонує дитині придумати імена новим кольорам.
Допоможи Вернигорі пройти до Вернидуба і КрутивусаЗавдання: вчити розповідати, застерігати кольором, розвивати творчу уяву, фантазію нестандартне мислення, виховувати доброзичливість, чуйність, бажання комусь допомогти. Матеріали: картка із зображенням розгалуження трьох доріг, кольорові квадратики.
Хід гриПокласти перед дитиною картку із зображенням розгалуження зараз під’їде Вернигора, і вибиратиме дорогу, яка приведе до Вернидуба і Крутивуса. А ми з тобою точно знаємо, що коли він поїде однією із доріг, то йому загрожуватиме смерть; другою – небезпечні пригоди; третьою – повна перемога і виконання бажань. Звичайно, він сам буде вирішувати, куди їхати, і, можливо, обере найнебезпечнішу дорогу, але нам потрібно попередити його. Отже, зробимо для нього дорожні знаки з кольорових квадратиків. Які з них обрати, щоб Вернигора, дивлячись на них, міг здогадатися, що його чекає на кожній з трьох доріг?»Дитина виконує завдання.
Фарба з фарбою подружись, новий колір – з’явисьЗавдання: вчити створювати нові кольори і відтінки, бачити взаємодію кольорів, розуміти їх мову; розвивати творчу активність дітей; виховувати інтерес до експериментів з кольорами.Матеріал: набір фарб, пензлі, білий папір.
Хід гриПраворуч на столі стоять дві-три яскраві фарби, ліворуч – дві-три темні і глухі, окремо від них – чорна та біла.Пропоную дитині змішати кольори в різних поєднаннях, чим спонукаю самостійно визначати, як змінюється при цьому їх характер і настрій.
Кольорові вікнаЗавдання: далі вчити дітей зображувати характер кольорами, розрізняти теплі і холодні, добрі і злі, веселі і сумні кольори; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати інтерес до творчої діяльності.Матеріал: кольорові скельця чи набір кольорових геометричних фігур, картки зі зображенням замків Змія Горинича і веселих Гномиків. 
Хід гриДати дитині два малюнки із зображенням замків Змія Горинича і веселих гномів. Запропонувати викласти із кольорових скелець (картонні фігурки) вікна обох замків.
Два кольори зустрілися та й розговорилисяЗавдання: вчити дітей описувати колір за настроєм, характером, його можливостями; розвивати діалогічне мовлення, пам‘ять, творчу уяву, емпатію; розширювати знання дітей про кольори; виховувати інтерес до ігор з кольорами.Матеріал: модельні (образні) зображення кольорів (чоловічки та гномики).
Хід гриВихователь і дитина обирають будь-який колір і починають діалог.В и х о в а т е л ь: Доброго дня!Д и т и н а: Доброго дня!В и х о в а т е л ь: Я – зелений колір, живу в листочках дерев, кущів, квітів, у травичці, в крокодилові, в гусені, в зеленій фарбі, а ти?Д и т и н а: Я – жовтий колір, живу в сонечку, в кульбабі, в матері-мачусі, в жоржинах, в курчатках, яєчному жовтку, плавленому сиркові, яблуках, грушах, жовтій фарбі тощо. В и х о в а т е л ь: Я тихий, теплий, спокійний, радісний, а ти? Д и т и н а: Я – веселий, світлий, теплий.В и х о в а т е л ь: Я люблю думати, розповідати, спостерігати, допомагати, а ти?Д и т и н а: А я люблю бігати, стрибати, танцювати, співати.
Хто швидше складе веселкуЗавдання: вчити в правильній послідовності називати кольори спектра; розвивати зорову пам’ять, бажання озвучити колір; виховувати інтерес до ігор з кольором.Матеріал: два набори розрізної веселки.
Хід гриРоздати дітям набори розрізної веселки. Запропонувати якнайшвидше і правильніше зібрати веселку і заспівати пісеньку кожного кольору.
Допоможи Веселкарику і Сумунчику знайти свої стрічкиЗавдання: вчити дітей розрізняти кольори за настроєм, визначати їх характер, правильно називати основні кольори та їх відтінки; розвивати відчуття настрою в кольорі; виховувати доброзичливість, бажання комусь допомогти.Матеріал: картки із зображенням пензлика-Веселкарика і пензлика-Сумунчика, стрічки різних кольорів та відтінків.
Хід гриСказати дитині, що стрічки хотіли подарувати кольоровий танець і переплуталися. Пензлики просять допомогти розділити стрічки. Веселкарику – веселі кольори, а Сумунчику – сумні.Дитина виконує завдання, називаючи кожен колір.



Ігрові вправи для розвитку творчої уяви і фантазії
Вправа «Оживлялки» Мета: розвиток виразити свої емоції невербально.Обладнання: малюнки дітей. Інструкція. Діти малюють малюнки на різні теми або якусь обрану тему. Потім вони знайомляться із малюнками один одного. За бажанням, одна дитина пробує зобразити будь-який малюнок за допомогою міміки та жестів. Інші діти повинні вгадати, яку картину вона показує. 
Коментар. Цікаво, коли варіантів буде декілька. Тоді дітям можна наочно пояснити, що одне і те ж явище або предмет у різних людей можуть викликати різні почуття, але кожна людина має право на свою думку. 
Вправа «Спонтанне малювання» Мета:розвиток фантазії, коригування негативних переживань, зняття емоційного напруження. Обладнання: аркуші паперу різної форми (круг, квадрат, трикутник, прямокутник), ножиці, фарби, олівці, різні матеріали для аплікації. Інструкція. Протягом 10 хвилин дитина може малювати все, що їй заманеться, прикрашати малюнок аплікацією… 
Коментар. Спонтанне малювання допоможе вийти із депресії, знімає психологічне напруження, актуалізує почуття міри. Метою вчителя є дати дитині повну свободу, дозволити діяти так, як їй захочеться. 
Вправа «Чарівні ляпки» Мета: розвиток творчої уяви, мислення, мови. Обладнання: зображення ляпок (клякс). Інструкція. Дитині пропонується декілька зображень ляпок. Вона повинна уважно роздивитися їх і сказати, на що вони схожі, стараючись назвати якнайбільше версій. Потім дитина сама повинна назвати найцікавішу, на її погляд, версію і пояснити, чому вона так думає. 
Коментар. Потрібно слідкувати, щоби версії були правдоподібними і дійсно мали схожість із названими предметами. Коли всі виговоряться, потрібно попросити дітей вибрати найбільш оригінальну ідею і пояснити, чому вони так вважають. Виграє та дитина, яка назвала більше за всіх версій або запропонувала найцікавішу. При відповіді спостерігайте, які образи виникають у дітей: цілісні, чи такі, що базуються на одній деталі, рухливі, чи ні, чи важлива для дітей форма і колір. Якщо діти оцінюють всі якості, це добре, якщо ні – підкажіть їм, покажіть приклад ( у цій кляксі можна побачити і ще щось).
Вправа «Оживи кружечок»Мета: розвиток творчої уяви, мислення,Обладнання: Кожній дитині необхідно дати аркуш паперу, на якому намальовано 2-3 кружечків.Інструкція. Дітям пояснюється, що для того, щоб кружечок ожив, його необхідно перетворити на якийсь предмет: домалювати елементи. Наприклад: домалювати кружечку очі, рот, ніс – вийде колобок і т.д.
Вправа « Домалюй»Мета: розвиток фантазії, логічного мислення.Обладнання: Кожній дитині роздається аркуш, на якому намальовані такі фігури:-коло;-прямокутник;-трикутник та коло;-рикутник і прямокутник;-овал.Інструкція.Дітям пропонується перетворити ці фігури на будь-які предмети, домалювати необхідні деталі.
Вправа «Розфарбуй картинку»Мета: розвиток творчої уяви, дрібної моторики пальців рук.Обладнання: картинки для розфарбовування.Інструкція.Дітям пропонується розфарбувати картинки.
Вправа «Запам'ятай та розфарбуй»Мета: розвиток пам`яті, дрібної моторики пальців рук.Обладнання:Діти отримують графічні зображення геометричних фігур та виконують завдання Інструкція « Квадрат розфарбуй зеленим кольором, круг – червоним, трикутник – синім.» Другий варіант:« Квадрат розфарбуй червоним кольором, кружечки – оранжевим, трикутники – зеленим.»
Вправа «Хто ховається в крапках?»Мета: розвиток творчої уяви, логічного мислення, дрібної моторики пальців рук.Обладнання: Дітям дають малюнок, на якому контур предмета відтворено крапками. Інструкція: Дитина має побачити зображення й обвести його лінією, та розфарбувати.



                 Конспекти міні - занять з нетрадиційного малювання



Заняття – гра «Снігопад»  ( для дітей 5-й р. ж.)
Техніка: малювання свічкою

Мета: вчити дітей малювати сніжинки свічкою (короткі вертикальні й горизонтальні лінії); наносити фарби на малюнок поролоновою губкою; розвивати творчу уяву, фантазію, виховувати акуратність у роботі.
Матеріал: гуашева фарба синього кольору, свічки, поролонові губки, аркуш білого паперу.

Хід заняття

Психогімнастика «Сніжинки й вітер»
Вихователь пропонує дітям перетворитися на сніжинки й погратися з вітерцем. Діти виконують рухи за текстом:

Пада, пада, пада сніг і лягає біля ніг. 
Вітерець легкий літає і сніжинки підіймає.
Ось вони усі гуртом закружляли за вікном. 
Ми також часу не гаєм,
Разом з ними покружляєм. 
Підіймемось вгору всі
І присядем до землі.

Вихователь А зараз , дітки сідайте на килимок і відгадайте загадку:

Сніг на полях, лід на річках, 
метелиця гуляє, коли це буває? (Взимку.)

Плач за дверима, вихователь відкриває двері, заходить Зайчик і плаче.

Вихователь Зайчику, чого ти плачеш?
Зайчик:-Уже зима, я хочу кататись на санчатах, але снігу мало.
Вихователь -Діти, вам шкода Зайчика?
Діти: -Так.
Вихователь Давайте, діти, допоможемо Зайчику і намалюємо снігопад.
- Хочеш, Зайчику?
Зайчик:- Так, дуже хочу.
- Зараз, Зайчику, у тебе буде багато снігу і ти зможеш кататись на санчатах.
- Відправляємось з вами до нашої майстерні, де ми зможемо допомогти Зайчику.
Діти сідають за столи.

Зайчик: - Діти, а чому я не бачу ні олівців, ні пензликів? Чим же ми будем малювати?
Діти:- Свічкою.
Вихователь - Добре, що ви вмієте малювати свічкою сніжинки, тоді Зайчику допоможіть і намалюйте снігопад.

Діти малюють. Зайчик теж малює.

Вихователь - Хто намалював, може покрити фарбою свій малюнок, хай Зайчик подивиться, скільки сніжинок ви йому подарували. Діти працюють.
Вихователь Ось і вийшов у нас гарний снігопад, давайте і ми покружляємо з вами, як сніжинки.
Вихователь - Ну що, Зайчику, ти задоволений? Дивися, скільки снігу.
Зайчик:- Так, я дуже радий, дякую вам, я побіг кататися. До побачення.


Міні – заняття «Клякса-малякса»  ( для дітей 5-й р. ж.)
Техніка: кляксографія

Мета: ознайомити дітей з кляксографією; вчити змішувати кольори фарб; розвивати естетичний смак, уяву; виховувати акуратність, самостійність.
Матеріал: пензлі, фарби гуашеві, 1/2 аркуша паперу, кольорові олівці.

Хід заняття

Розповідь вихователя:
- Діти, до нас сьогодні завітав чарівний пензлик Веселкарик, що означає веселий, райдужний. Він розповість вам казку про Крапельку.

"У синьої мами Хмаринки жила донька Крапелька. Зустрілися під небесами мами Сонечка і Хмаркй. Поки вони розмовляли, їх діти про дощик співали:
«Сонячний дощику, зварю тобі борщику в чарівному горщику. Краплинка на землю упала і чарівною фарбою стала».

Вихователь: - От і у нас сьогодні впадуть різнокольорові краплинки і стануть чудо-картинками.

Показ і пояснення: як краплинки перетворюються в чудо - картинки: зігнути навпіл папір, прогладити лінію згину. Потім взяти будь-яку фарбу на кінчик пензлика і капнути краплинку на середину лінії згину. Зробити кілька різнокольорових краплинок. Потім знову скласти аркуш паперу навпіл по лінії згину і прогладити. Розгорнувши папір, бачиш «диво-картинку». Можна підправити, домалювати.

Самостійна робота дітей. (По закінченні розглядають картинки, описують їх).

Вихователь: Що було найцікавішим? Кому можуть сподобатися такі малюнки?»



Заняття - гра  «Заяча схованка»   ( для дітей 5-й р. ж.)
Техніка: видування
                                                      
Мета: Вчити дітей малювати кущі в техніці видування. Розвивати уяву, фантазію. Заохочувати до самостійної роботи з фарбами. Виховувати любов до всього живого, бажання турбуватись про тварин.
Матеріал: трубочки для коктейлів, пензлики, гуашеві фарби чорного, коричневого кольору, тонований папір із зображеним зайчиком.

Хід заняття

Пальчикова гімнастика «Зайчик»
Витягнути вгору вказівний і середній пальці, стиснути в кулак. 
Поворушити пальцями.

Вихователь пропонує дітям загадку:
Зимою в білому, як сніг,
А влітку в сірому гуляє,
Вловить його ніхто не зміг,
Тому що довгі ноги має.
Великі вуха, косий зір,
Як називається цей звір?     (Заєць) 

Вихователь: - Памя'таєте, діти, ми малювали зайчика ? Хочете послухати, яка пригода сталася із нашим зайчиком? Але спочатку скажіть, яка зараз пора року?

- Якщо вже прийшла весна, то чому ж сніг ще лежить на землі?
- Які ознаки весни?
- Молодці! Тепер послухайте про зайчикову пригоду.

"Жив собі зайчик і горя не знав. Влітку тепло, трава висока, кущі густо обросли смачними соковитими гілочками: і сховатись є де, і поїсти смачно можна вдосталь.
І взимку зайчик не горює: шубка тепла, біленька — від снігу не відрізниш — за намет сніговий присів, і вовк не побачить. Та ось прийшла рання весна. Шубка заяча ще біла, а сніг уже брудний, став танути — не сховаєшся.
Що ж робити бідолашному зайчику, де шукати схованки від хижаків ?"

Вихователь: - Давайте допоможемо зайчику! Зараз ми намалюємо кущики, під якими він і буде ховатися від злих вовків. Допоможе нам малювати ось така незвичайна трубочка. Візьміть трубочку в рот, подмухайте на долоньку. Що ви відчули?
- Так, це повітря. От воно й малюватиме кущики. 

Вихователь разом з дітьми пригадують послідовність виконання “дмухавки”: спочатку пензликом у потрібному місці поставити велику ляпку, трохи відхилити аркуш від себе, щоб зручніше було дмухати на нього, набрати в легені якнайбільше повітря, подути через трубочку знизу вгору й убік, щоб вийшов кущ з гілочками.

Вихователь: - Ой, дітки, чуєте? То це ж вовк десь голодний ходить! 
           ( Доноситься виття вовка) 
- Швидше ховаймо зайчика за кущик! Чим більше кущів і гілочок на них, тим важче буде вовку знайти зайчика.

Діти працюють у супроводі запису звуків весняного лісу. 

Вихователь: - От молодці малята! Такі густі кущі намалювали, що вовк жодного зайчика не помітив та так і пішов назад у ліс голодний. 
-А тепер вдячні зайченята хочуть пригостити вас солоденькою морквою. (пригощання)


Міні -  заняття «Райдуга - веселка»  (для дітей 5-й р.ж.)
Техніка: малювання пальчиками

Мета: продовжувати вчити дітей із способом нанесення малюнка за допомогою пальчиків; формувати вміння створювати малюнок за допомогою своїх пальців; веселку, закріпити в активному словнику малят назви кольорів веселки, поглибити знання дітей про кольори;вчити дітей визначати колір предметів, сприяти розвитку слухової та зорової уваги, спостережливості;удосконалювати чіткість мовлення, виховувати охайність під час роботи.

Попередня робота: спостерігати із дітьми за весняними природними явищами , розповідати та читати художні твори, показувати ілюстративний матеріал за темою заняття.
Обладнання: малюнок із зображенням веселки, олівці та стрічки відповідних кольорів, фарба гуашева відповідних кольорів, папір білого кольору.

Хід заняття

Перед дітьми на дошці — малюнок із зображенням веселки. 
Педагог звертає увагу дітей на малюнок і читає віршик:

ВЕСЕЛОЧКА
Я барвиста веселочка,
Маю сім кольорів,
Засвітилась над селами,
Над лісами вгорі.
Житу жовтого кольору
Подарую в жнива,
Соковито-зеленого
Буде мати трава.
А ясного блакитного
Небу дам назавжди,
Світанкового синього залишу для води.
Непомітно погаснувши,
Упаду між дубів...
Так ніколи нічого я не лишаю собі.   (А. М’ястківський)

Вихователь: -Малята, про що розповідається в цьому віршику? (Про веселку.) 
-Чи доводилося вам коли-небудь бачити веселку? (Відповіді дітей.) 
-Де буває веселка в природі? (У небі.) 
-Хто ще не бачив її, хай подивиться на веселочку, що намальована на дошці, а кому пощастило помилуватися справжньою веселкою, цей малюнок також допоможе пригадати її. Погляньте на веселку, будь ласка, уважно і скажіть, яіса вона? (Гарна, барвиста, яскрава, різнокольорова.) 
-Так, малята: веселка дуже красива, тому що в неї багато кольорів. 
-Веселка має вигнуту форму, як дуга, тому її іноді називають райдугою: «дуга, що торкається раю».
-Давайте роздивимось веселочку уважно і спробуємо визначити, які кольори дарує нам її краса?

Дидактична гра «Веселкові кольори»
Педагог по черзі кличе малят і спонукає їх визначати і називати кольори смуг веселки та (за допомогою дорослого) розповідати про них.

Вихователь:- Олечко, підійди до нашої веселки. Бачиш, скільки у ній кольорових смужок? (Багато.) Смужка якого кольору знаходиться найвище? (Червоного.) Правильно. Ось у нас є кольорові олівці. Давайте поставимо їх у стаканчик. 
-Олю, знайди, будь ласка, і покажи червоний олівчик, подібний за кольором до веселкової смуги, яку ми щойно роздивились. (Дитина виконує запропоноване завдання.) Діти, чи правильно Оля знайшла олівець? Якого він кольору?(Червоного.) Так. Що ще може бути червоного кольору? (Дитина називає відповідні предмети: квітка, помідор, редиска, бантик, чобітки.) Відповідь малюка доповнюють інші діти групи.)
Дитина повертається на своє місце, а педагог викликає наступного вихованця.

Вихователь. -Погляньте, малята: у нас є не лише олівці, але й стрічки кольорів веселки. Ми будемо роздивлятись намальовану веселку і водночас спробуємо зробити веселочку свою — із кольорових стрічок. 
-Андрійку, яка стрічка нам знадобиться для того, щоб викласти верхню смужку райдуги? (Малюк називає колір стрічки, знаходить її серед інших і за допомогою вихователя викладає її на килимку.)
Після цього дорослий звертається до іншої дитини, яка називає колір наступної смуги — оранжевий. Малюк знаходить олівець відповідного кольору, а наступна дитина викладає на килимку біля червоної оранжеву стрічку.
Гра триває, доки всі кольори не будуть визначені та названі. Під час гри малята викладають веселку з кольорових стрічок.

Вихователь. -Дітки давайте намалюємо веселку. А малювати сьогодні ми будемо не пензликом.

-Відгадайте загадку і дізнаєтеся чим же ми будемо малювати. 
П’ять братів‚ п’ять силачів, хоч і здаються малими 
Можеш все робити ними‚ і писати й майструвати. 
Хто це? Зумій відгадати. (Пальці)

Психогімнастика «Умілі ручки»
Давайте сядемо на килимок. Покажіть мені свої ручки. Діти що вміють робити наші ручки? (Вирізати, тримати ложку, застібати ґудзики тощо.) А зараз ми станемо столярами. (Діти виконують рухи відповідно до тексту.)

Столяри-молодці, тешуть столики й стільці,
Пилочками чики-чики. Молотками туки-туки.
Чик-тук-туки. Чик-тук-туки. В нас до праці здібні руки.

Вихователь: -А ще сьогодні ми будемо пальчиками малювати. (Показ вихователя)

Діти працюють самостійно, після малювання червоною фарбою витирають пальчик серветкою і малюють оренжевою фарбою, потім знову витирають пальчик і т.д.
Після закінчення роботи вихователь організовує виставку малюнків, діти розглядують малюнки других.
Вихователь: -Що ми сьогодні малювали?
- Які використовували кольори для цього?
Веселка з'являється на небі тоді, коли йде сонячний весняний дощик або відразу після дощу.
- Давайте покличемо дощик, щоб барвиста веселочка завітала в гості до нас!



Міні – заняття «Рибки в акваріумі». (Колективна робота) (для дітей 5-й р.ж.)
Техніка: малювання кулачками, долонями

Мета: продовжити вчити дітей створювати образи за допомогою відбитків долоні, кулачка, пальців; попередньо задумувати зміст роботи. Розвивати уяву і фантазію. Виховувати охайність.
Матеріал: аркуш паперу (42 х 30 см), тонований під колір води, ляльки Оленка і Катруся.
Попередня робота: діти спостерігають за рибками в акваріумі, розглядають ілюстрації із зображеннями риб.

Хід заняття

Пальчикова гімнастика «Рибка»
Рибко, рибко постривай!Ти від мене не тікай!
А якщо будеш втікати – буду я наздоганяти.

В гості до малят приходять ляльки і розповідають, що ведмедик Мишко подарував їм акваріум, але він порожній. Вихователь заохочує дітей висловити свої пропозиції щодо того, як можна допомогти лялькам, запитуючи малят, хто живе в акваріумі, що там є. 

«Помістимо рибок в акваріум, посадимо там водорості. Матимуть ляльки гарний акваріум!».

Діти працюють разом із вихователем, той активізує малят до самостійного розміщення силуетів, схвалює вдалі композиції, заохочує всіх до спілкування, орієнтує дітей на позитивний результат, стимулює задоволення від спільної праці. Під час роботи педагог розповідає малятам про мешканців акваріума, про умови їх життя та доглядання за ними.

Ляльки дякують малятам за чудовий акваріум. Діти милуються своїм виробом.
 Вихователь читає вірш В. Терен «Намальовані рибки».

Вправа на релаксацію «Рибки»
Сплять рибки ..Поворухнули тихенько правим плавці,поворушити пальцями правої руки, пензлем, всією рукою.Лівим плавнички.Поворушити пальцями лівої руки, пензлем, всією рукою. Відпочивають плавнички.Розслаблення.Пограємо плавнички на спинці. Лежачи на животі, руху спиною вліво – вправо.Пограємо хвостиком (кінчик хвоста, весь хвостик) поворушити пальцями ніг, всієї ногою. Погладимо свої лусочки, загальне поглажування. Потягнемо – потягування. Прокинулися рибки. Підйом.


Інтегроване заняття «Сніговички»   (для дітей 5-й р.ж.)
Техніка: тичкування

Мета: розвивати естетичний смак у малят, учити їх помічати красу зимової природи; вчити дітей малювати нетрадиційним методом тичкування, розширювати уявлення про властивості снігу, формувати вміння бачити в снігових кулях образ предмета; зацікавлювати дітей процесом і результатом конструювання; учити їх позитивно оцінювати результати своєї праці; стимулювати доброзичливе ставлення до дорослих та дітей під час цікавої спільної діяльності.
Матеріал та обладнання: тонований папір, фарба гуашева білого кольору, пензлики, зображення сніговика. 
Попередня робота: малята спостерігають за тим, як старші діти ліплять сніговика.

Хід заняття

На дошці перед малятами — зображення сніговика.

Вихователь:- Малята, зараз у нас зима, і всюди багато білого снігу. А по снігу можна не тільки весело кататися на санчатах та лижах добре знаєте, що зі сніжку, коли він рихлий та вологий, добре лі все що завгодно. 
Але найчастіше із снігу діти ліплять... Кого? (Сніговиків )

-Давайте пригадаємо, як ми ліпили казкову сніговика.
-Скільки клубків снігу треба скачати? (Три.)
-Якими повинні бути ці клубки? (Перший — великий, другий — меший, а третій — маленький.)
-Який клубок стане нижньою частиною тулуба? (Найбільший, велкий.)
-Який буде верхньою частиною тулуба? (Середній.) Який клубок стане головою сніговика? (Найменший.) 
-Як зробити обличчя сніговика: із чого йому можна зробити очі, ніс і рот? (Очі — з вуглинок, ґудзиків, ніс — із морквини, рот — з буряка ) 
-Що буде за шапку сніговикові? (Відро чи старий капелюх.)
Педагог узагальнює відповіді малят. 

Вихователь:- Ліпити снігову бабу — дуже цікава справа. 
Спочатку потрібно скачати три клубки снігу. Клубки повинні бути круглими, рівними. 
Один клубок має бути найбільшим, другий — трохи меншим, а третій — маленьким. 
Найбільший клубок ставлять на землю. Це — нижня частина тулуба снігової баби. 
Потім на нього встановлюють клубок, що трохи менший. Це — верхня частина тулуба. 
Найменший клубок ставлять зверху. Це — голова. Після цього роблять сніговій бабі обличчя: 
очі — із вуглинок, ніс — із морквинки, рот — із тріски або буряка. 
Можна на голову надіти сніговій бабі відро. 
Щоб снігова баба вийшла ще кращою, можна зробити їй руки з гілочок чи палиць, або поставити біля неї мітлу: хай прибирає в дворі та допомагає двірникові.

Вихователь пропонує бажаючим малятам переказати розповідь про те, як ліплять снігову бабу. 
У виконанні цього завдання можуть взяти участь кілька вихованців: одна дитина починає розповідь, наступні — продовжують. Дорослий за необхідності допомагає малятам.

Вихователь: Послухайте вірш і відгадайте загадку:
Гуляти надворі узимку люблю я, 
Пройтися доріжкою сніжною пішки.
Маленькі клубочки зі снігу ліплю я, 
Клубочки такі називаються ... (сніжки).

-А ви, діти, вмієте гратися в сніжки? (Так.) 
-Давайте уявимо, що ми на прогулянці і граємося в сніжки.

Фізкультхвилинка «Гра в сніжки» 
Звучить аудіозапис пісеньки Гра зі сніжками (муз. Ю. Михайленка)
Діти імітують гру. (Під час такої гри можна використати також імпромізовані сніжки з паперу чи вати, маленькі легкі м'ячики тощо.)

Вихователь просить вихованців зайняти свої місця. 

Вихователь:- А зараз, малята, ми намалюємо сніговика.
Педагог роздає дітям приладдя для малювання і пояснює техніку виконання роботи «Сніговичок». Діти в супроводі аудіозапису спокійної музики виконують запропоновану образотворчу роботу. Наприкінці заняття діти влаштовують виставку своїх робіт. Заняття закінчується.


Заняття – гра «Кумедний клоун»  (для дітей старшої дошкільної групи)
Техніка: кляксографія

Мета. Показати дітям кумедність клоуна у вбранні, міміці,рухах. Продовжувати ознайомлення дітей з нетрадиційною технікою малювання – «кляксографія». Вчити утворювати з різнокольорової плями образ кумедного клоуна, домальовувати його гуашшю і фломастерами. Розвивати творчу уяву у малюванні плямою.
Обладнання: Д.Б.Кабалевський «Клоуни», виставка ілюстрацій, фотографій, малюнків із зображенням клоунів; рідка гуаш, пензлі, фломастери, папір.

Хід заняття

Бесіда з дітьми :
- Що вас може розсмішити?
- Чи сміялися ви коли-небудь усією сім'єю разом? Як це було?
- Що ви відчуваєте, коли ваші батьки разом із вами весело сміються?

Вихователь: Смішити людей - це справжнє мистецтво. Деякі люди від природи володіють здатністю викликати завзятий сміх своїми словами, діями і навіть виглядом. І це зовсім їх не ображає, а навпаки приносить їм задоволення. Це покликання – дарувати веселий настрій. Найталановитіші весельчаки виходять на арену цирку, і тоді сміються усі разом сотні людей.

-Давайте ми з вами розглянемо виставку ілюстрацій.
-Коли я була маленька Олег Попов був мій найулюбленіший клоун. Його знали в багатьох країнах світу. А це малюнки деяких художників, які теж полюбляли дуже кумедних клоунів і намалювати їх для вас.
-Скажіть мені будь ласка, що робить їх такими кумедними.(знайди смішне в одязі, взутті, головному вбранні.) Ми сьогодні теж будемо з вами малювати кумедних клоунів, а допомагати нам буде кумедна пляма.
-Таке малювання називається «кляксографія» – це малювання за допомогою рідкої фарби.

Ігрова вправа із словом «кляксографія»
«кляксографія» - дивується
«кляксографія» - радіє
«кляксографія» - шепоче
«кляксографія» - співає.

Для того щоб нам почати малювати, треба щоб фарби стали рідкими. 
Беремо побільше водички на пензлик і розмішуємо фарбу, щоб вона стала ріденька. 
Потім знайдіть середину папера і поставте декілька плям із яскравих кольорів. 
Потім складіть аркуш удвоє, розгладьте за згином долонями і розверніть.

Казка про веселі плямки.
Жили – були фарби. Вони були дуже веселі, яскраві, радісні і мріяли подарувати свою радість світу, почути завзятий сміх навколо себе. Але життя їх проходило спокійно і тихо у рідному будиночку - маленькій баночці. Одного ранку двері їх дому відчинились - до них завітав старий добрий друже пензлик і запросив фарби до прогулянки. Просяяла жовта фарба ласкавою посмішкою і виплеснулась плямою на середину білого поля. За нею зареготала червона фарба і через мить біля них опинилась духмяна зелень – це було справжнє свято. Кольорові плями замислили перетворитись у клоуна і подарувати сміх своєю кумедною виставою, тому попрохали аркуш скластись удвоє. А коли відкриється завіса – розпочнеться весела вистава.

Вихователь: -Розкрийте свої аркуші і розгляньте відбиток плями, домалювати фломастером і пензликом щоб вийшов клоун (руки, ґудзики на одязі, черевики, обличчя із кольоровим волоссям...)
Після малювання розглянути клоунів, вислухати фантазії авторів про своїх героїв, придумати їм кумедні імена.
Вихователь: -Молодці. Дуже кумедних намалювали клоунів.



Заняття – гра "Малюємо море"  ( для дітей старшого дошкільного віку)
Техніка: малювання на вологому папері

Мета: вчити дітей малювати нетрадиційним способом на вологому аркуші; розвивати різноспрямовані, злиті, плавні рухи руки, зоровий контроль за ними; вчити передавати композицію в сюжетному малюнку; формувати вміння розрізняти близькі кольори (блакитний, синій, синьо-зелений, фіолетовий, чорний) і підбирати кольори відповідно до їхніх назв; розвивати уяву.
Обладнання й матеріали: демонстраційні таблиці, ємність для води, акварельні фарби, пензлики № 6, 10, серветка, поролонова губка.

Хід заняття 

Пальчикова гімнастика «Море» 
(Зчепити пальці обох рук і здійснювати коливальні рухи кистями) 

Море хвилюється раз
море хвилюється два
море хвилюється три
хвиля на місці завмри

Вихователь: -Чи бували ви на морі? Може, бачили його в кіно чи на картинках. Яке воно? (Відповіді дітей.)
-Як змінюється море залежно від погоди?

Вихователь допомагає сформулювати відповіді, пропонуючи уважно дивитись ілюстрації. 
-Так, море синє. А якщо на синю воду впаде жовте сонячне світло, як ий стане колір води? (Зеленим.)

Вихователь: -Якщо у воді відбивається небо, ми бачимо блакитні хвилі. А ще море м бути фіолетовим та майже чорним у глибині.
-Тож давайте спробуємо намалювати море, використовуючи синій і зелений фіолетовий і чорний кольори.

Вихователь: - Сьогодні, діти, на нашому занятті з малювання фарби поймуться не зовсім звичайно: вони будуть розпливатися, розтікатися, виходити за межі вашого малюнка. Незвичайна легкість фарб, одержання нових кольорів на малюнку зроблять вашу роботу цікавою. Ви відчуєте себе чарівниками разите незвичайну країну. Сподіваюся, ви здогадалися, як ми будемо малювати наші фарби будуть поводитися так незвично. Так, ми будемо малювати на вологому папері.

Вихователь: -А що ж таке малювання на вологому папері? Давайте згадаємо. Головним елементом сьогодні буде невелика поролонова губка. Ми змочимо нею наш аркуш паперу змочується швидким рухом (вихователь показує). Роботу виконувати треба швидко, легким рухом, рука рухається вільно. А потім на вологий наноситься фарба. Пензлик ледь торкається аркуша, фарба красиво лягає, зе чарівні переливи. Отже, якщо вже ми з вами захотіли стати чарівниками, .малювання наше сьогодні нехай буде чарівним, казковим.

Показ виконання техніки: Аркуш паперу треба розташувати під невеличким нахилом донизу. Вихователь показує, як проводиться перша хвиляста лінія. Діти виконують формотворчі рухи спочатку в повітрі без інструментів, а потім на папері, використовуючи пензлик. Після проведення кожної лінії діти повинні вимити пензлик та набрати інший колір.

Вихователь: - Губкою змочуємо аркуш ліворуч та праворуч швидкими Широким пензликом проводимо лінію зверху аркуша, піднімаємо його і фарба розтікається вниз.
Фарби на малюнку вільно перетікають та зливаються.

Вихователь звертає увагу дітей на те, що такий малюнок схожий на справжнє море.
Діти малюють самостійно, після закінчення розглядують роботи других дітей.

Вихователь: А зараз давайте пограємо в гру «Море хвилюється»

Вихователь загадує дітям завдання, що треба виконати без слів та міміки, користуючись тільки рухами тіла. Кожне завдання починається словами:
Море хвилюється раз,
море хвилюється два,
море хвилюється три,
фігура, що в морі (в небі, на березі...),
на місці завмри!



Заняття – гра «Осіннє дерево»  (для дітей старшого дошкільного віку)
Техніка: малювання м’ятим папером

Мета: закріплювати вміння дітей малювати м’ятим папером, розвивати уяву, виховувати інтерес до малювання м`ятим папером.
Матеріал: гуашеві фарби жовтого, червоного, зеленого кольорів, аркуш паперу з силуетом дерева

Хід заняття

Вихователь. Дітки послухайте оповідання Я. Купала, яке я вам хочу прочитати.

"Хазяйнує Жовтень скрізь, де не глянь. Убрав золотом сади, ліси, парки і струшує додолу жовте листячко...
— Ну навіщо ж ти, Жовтню, розбираєш дерева? Залишив би їм це вбрання, воно ж таке гарне!
Та не слухає Жовтень нікого, знай своє діло робить. І коли тільки він спочиває? Прокидаються люди рано — еге! Жовтень цілу ніч працював..."

Вихователь. Яку пору року описав автор оповідання?
Діти. Письменник описав осінь.
Вихователь. Яку назву ви дали б оповіданню?
Діти. «Осінь». «Золота осінь». «Жовтень-трудівник».
Вихователь. Автор назвав своє оповідання «Осінній господар».

-А ось поет Б. Чалий написав вірш про осінь.
  
«Золота осінь».
В парках і садочках на доріжки й трави 
Падають листочки буро-золотаві. 
Де не глянь, навколо килим кольористий, 
Віти напівголі, небо синє, чисте. 
Метушні немає, тиша й прохолода. 
Осінь золотая тихо-ніжно ходить.

Вихователь. Дітки, ми сьогодні з вами створимо свій осінній парк. 

Пальчикова гімнастика «Дерева»
Розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе. Пальці розведені в сторони та напружені. Після виконання вправи струсити кисті рук.

Вітер залетів у гай.
Ти дерева не гойдай, (Качати руками з боку у бік)
Дуже гілки не клони, Щоб не тріснули вони!
(Качати руками униз – уверх, не згибаючи пальців)

Вихователь: -Давайте ми сядемо за столи, подивіться у вас на столах аркуші паперу – з силуетами дерев, фарба жовтого, червоного та зеленого кольорів, але пензликів у вас на столах немає. 
-Чому, як ви думаєте? (Відповіді дітей)
- Ми сьогодні з вами будемо малювати м`ятим папером.

Вихователь нагадує дітям техніку малювання м`ятим папером.

Вихователь. А зараз всі почали працювати самостійно.
Діти виконують роботу.
Вихователь пропонує дітям доповнити композицію додатковими елементами за своїм бажанням. 

Вихователь. Дітки, давайте викладемо свої роботи на один стіл та утворимо один великий осінній парк.
Діти викладають роботи.

Гра-медитація «Я – листочок»

Я — маленький листочок, позолочений осінню. Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою. І ось я відриваюся від гілочки, злітаю. Як хороше кружляти над землею. Коли я втомлююсь – спущуся на неї відпочити.

Вихователь. Які чудові роботи! Парк ніби справжній. 
А хто з вас знає віршики про осінь?
Діти читають вірші.


Інтегроване заняття «Квіти для мами»   (для дітей старшого дошкільного віку)
Техніка: ниткографія

Мета: вчити дітей малювати методом ниткографії, розвивати фантазію, дрібну моторику пальців рук, виховувати вміння слухати пояснення вихователя, правильно відтворювати запропоновані дії, охайність, самостійність.
Обладнання й матеріали: аркуш паперу білого кольору, гуаш жовтого, червоного кольору, нитки.

Хід заняття

Пальчикоа гімнастика « Квіточки»
Ой, у нашому садку квіти гарні в квітнику!
На стеблах гойдаються, мені посміхаються!
Я татусю поцілую, гарну квітку подарую.

Вихователь: -Послухайте, будь ласка, вірш В. Костецького.

Не хочу
Метелика ловити я не хочу; 
Він — квітка неба, хай живе собі! 
Хай крильцями барвистими тріпоче, 
Щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу, 
Бо вдома їй джмеля не погойдати 
І не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу — це страшенний гріх! 
Бо в кожній з них живе тремка живинка, 
Що світиться дрвірою до всіх.

Вихователь. Дітки, подумайте, будь ласка, що хоче нам сказати автор цим віршем?

Діти. Щоб ми не ловили метеликів, не рвали квітів, не губили природу, а берегли природу. Не слід рвати квіти, краще ними милуватися. Потрібно берегти всю природу, і квіти, і комах, і птахів.
Вихователь. Молодці, діти. Я дуже рада, що ви так гарно зрозуміли цей вірш. А який подарунок можна зробити, якщо ми не будемо рвати квіти?
Діти. Можна виростити квіти і подарувати їх. Можна купити квіти для подарунку.
Вихователь. А ще, діти, можна виготовити квіти своїми руками і подарувати їх. Хочете навчитися виготовляти такі квіти?
Діти. Дуже хочемо.
Вихователь. Намалюємо для матусі гарну квіточку на подарунок 
Спочатку з вами відпочипемо, а потім будемо малювати

Фізкультхвилинка - «Квіточка»
Навесні в гайок піду, (Малята довільно ідуть вперед.)
Першу квіточку знайду, (Зупиняються і схиляються вниз)
Біля квіточки помрію, (Присідають.)
Разом з нею порадію, (Беруться руками за щоки і хитають головою.)
І вона всміхнеться (Усміхаються, простягаючи руки перед собою, 
а потім плавно кладуть  іх собі на груди.)

Вихователь:Сьогодні ми будемо малювати не пензликами, не олівцями, а мотузочками. 
Зараз я вам розповім як ми будемо малювати. Опускаємо нитку у фарбу, віджимає її. Потім на аркуш паперу викладаємо з нитки зображення, залишаючи один її кінець вільним. Після цього зверху накладаємомо інший аркуш, притискає, притримуючи рукою, і витягуємо нитку за кінчикі і можна домалювати листя і вазу.

Діти самостійно виконують роботу.

Вихователь. Такий чудовий букет прикрасить будь-яку кімнату, може стати чудовим подарунком.


Інтегроване заняття «Снігопад»   (для дітей старшого дошкільного віку)
Техніка: малювання свічкою

Мета: Вчити дітей малювати сніжинки свічкою (короткі вертикальні й горизонтальні лінії); наносити фарби на малюнок поролоновою губкою; поповнювати словниковий запас малят прикметниками та дієсловами, вчити дітей добирати й називати споріднені слова; уточнити знання вихованців про природні явища взимку, виховувати цікавість до навколишнього світу, естетичні почуття; продовжити вчити малят відповідати на запитання, формувати вміння переказувати прослуханий текст;індивідуальна робота з дітьми, розвивати творчу уяву, фантазію, виховувати акуратність у роботі.
Матеріал та обладнання: аркуш білого паперу на кожну дитину, гуашева фарба синього кольору, свічки, поролонові губки.
Попередня робота: спостереження за снігопадом під час прогулянки, досліджувати якості та властивості снігу, знайомити дітей з тематичними програмовими віршами (Л. Костенко «Баба віхола», «Сніжок»; М. Познанська «Сніг іде»; К. ГІерелісна «Сніжок» тощо).

Хід заняття

Вихователь. Діти, погляньте за вікно. Що ви бачите там? 
-Чому стало білим, світлим, ніби новим? (Випав сніг.) 
-Так. Нещодавно ми уляли по сніжку, спостерігали, як він іде. 
-Давайте пригадаємо, що ми дізналися про сніг.

Дидактична гра «Поговоримо про сніг»
Педагог називає по два слова-ознаки (а потім слова-дїї) і спонукає вибрати серед них потрібне. Вихованці повторюють слова, що відповідають якостям та діям сніїу. 

Сніг білий чи зелений? (Білий.)
Сніг важкий чи легенький? (Легенький.) 
Сніг гладкий чи пухнастий? (Пухнастий.) 
Сніг гарячий чи холодний? (Холодний.)
Сніг падає чи піднімається? (Падає.)
Сніг стрибає чи кружляє? (Кружляє.)
Сніг летить чи повзе? (Летить.) 
Сніг іде чи крапає? (Іде.)
Після того як малята виконають ігрове завдання, вихователь просить їх узагальнити відповіді.

Вихователь. Який сніг? (Білий, легенький, пухнастий, холодний.) 
-Що робить сніг? (Падає, іде, кружляє, летить.) 
-Погляньте: усе надворі рилося першим снігом. На чому лежить сніг? (На землі, деревах, дахах в, доріжках.) Як гарно навколої Чи подобається вам сніг? (Так.) 
-Як ми назвемо сніг ласкаво? (Сніжок.) 
-Дощик складається з крапельок. З чого складається сніг? (Із сніжинок.) 
-Коли взимку випадає багато сніу говорять, що зима... Яка? (Сніжна.) 
-Що можна зліпити з мокрого і"? (Сніжки.) 
-Молодці!

-Погляньте, які гарні сніжиночки вирізали із паперу малята старшої групи. Чи схожі вони на справжні? (Дорослий допомагає вихованцям зробити узагальнення: вирізані сніжинки 

Фізкультхвилинка
Вихователь читає вірш. Діти повільно кружляють по кімнаті, плавно змахуючи руками 
(зображують сніжинки).
Ми — сніжинки, ми — пушинки, 
Ми спускаємось з хмаринки, 
Ми білесенькі, малі, 
Летимо аж до землі.
Ми кружляємо у танці, 
Сніг іде сьогодні вранці, 
Бо прийшла до нас сама
Снігова пора — зима.
Звучить фрагмент музики «Зима» (П. Чайковський «Пори року»). 
Малята ще протягом хвилини продовжують кружляти під музику.

Діти збираються навколо педагога.

Вихователь. Діти, а зараз давайте спробуємо намалювати сніжинки самостійно. 
-Давайте сядемо за столи. Подивіться на ваших столах немає пензлика., але що є? (Свічка) . 
-Так сьгодні ми будемо малювати свічкою. 
-Давайте згадаємо правила малювання свічкою.(Відповіді дітей). 
-Зараз починайте малювати. 

Діти виконують роботу. Під час виконання дорослий звертається до дітей із запитаннями: «Яка твоя сніжинка? Що вона робить? Сніжинка летить швидко чи повільно?».
Після закінчення діти викладають свої роботи на килимку.

Вихователь хвалить малят за старанність і повідомляє їм, що на в них вийшов цілий снігопад — так багато різних і гарних сніжинок вони намалювали. 
Заняття закінчується.


Заняття - гра «Подорож у царство Золотої рибки»
(для дітей старшого дошкільного віку )

Техніка: видування, малювання по вологому, малюваняя відбитками долоні, кулачків

Мета: Вчити дітей малювати водорослі в техніці видування, рибок допомогою відбитків долоні, кулачків, закріплювати вміння дітей малювати по вологому, розвивати уяву, фантазію, заохочувати до самостійної роботи з фарбами. Виховувати любов до всього живого
Матеріал: трубочки для коктейлів, пензлики, гуашеві фарби зеленого, жовтого, червоного кольорів
Попередня робота: діти спостерігають за рибками в акваріумі, розглядають ілюстрації із зображеннями риб.

Хід заняття

Вихователь: -Сьогодні ми з вами відправимось у подорож до чарівної казки. Але спочатку давайте привітаємось.

Психогімнастика «Привітання»

Пальчикова гімнастика «Рибка»
Рибко, рибко постривай!Ти від мене не тікай!
А якщо будеш втікати – буду я наздоганяти.

Вихователь: -А тепер самий час мандрувати у казку. Сьогодні ми з вами завітаємо у країну до Золотиї рибки. Де вона мешкає? (Відповіді дітей). 
Тобто усі ми зрозуміли, що сьогодні ми будемо у гостях на морському дні. 
Давайте станемо у коло, заплющимо очі і промовимо чарівні слова:

"Місяць із сонцем зустрічаються чарівна казка починається"!

Вихователь: Відкривайте очі, дивіться ми з вами уже у королівстві Золотої рибки. 
-Навкруги нас блакитне марево, а ми з вами бачимо різних мешканців підводного королівства. 
-Он йде краб, покажіть як він пересувається(діти йдуть по колу виставивши уперед руки –клешні, імітуючи краба). А ось веселі медузи, покажіть як вони грають( пострибати на двох ногах). 
-Далі ми бачимо рибу-їжака, він відчув нашу присутність і став як кулька, покажіть будь ласка (імітування), а ось зграйка веселих рибок, покажіть як вони плавають(показати за допомогою рук). -Молодці, ви усі впорались з цим завданням.

Вихователь: Ми з вами дуже багато усього побачили під час нашої подорожі. 
-Давайте намалюємо малюнок, щоб взяти з собою його до групи і він буде нам нагадувати нашу чарівну подорож. 
- Дивіться у мене є білий аркуш. А яким кольором ви хотіли б його зробити (підвести дітей до думки, що вода блакитна). Спочатку давайте намочимо увесь аркуш водою (ватман один на усіх). Тепер ми можемо зафарбувати його блакитним кольором(малювання по вологому).А тепер я поставлю вам різнокольорові плями, а ви за допомогою соломинок будете перетворювати їх у різні підводні рослини (направляючи струм повітря на пляму робиться роздування). Подивіться який чудовий малюнок у нас вийшов. А тепер давайте намалюємо морських мешканців за допомогою долонькових фарб (відтиск долоні горизонтально-рибка, долонька вертикально-медуза, відтиск кулачком пальцями - морський коник). Подивіться яка незвичайна морська картина у нас вийшла.(Обговорювання намальованого).

Психогімнастика - релаксація.
Давайте з вами трохи відпочинемо. Лягайте на спинку, заплющте очі. Уявіть собі, що ви пливете на човнику. Хвилі легенько хитають вас. Сонечко гріє ваше обличчя, ручки, ніжки. Вам дуже приємно, ви посміхаєтесь. Вам дуже легко дихається. Відчуйте як тепле повітря проходить через ваш ніс і біжить по всьому тілу. А тепер відчуйте що уся напруга кудись поділась, ми веселі і сповнені сил. Відкрийте очі і посміхніться.

Вихователь: -Нам пора повертатись із казки. 
-Але для початку розкажіть мені, що ви сьогодні дізналися на занятті? 
-Що ви робили? 
-Чи сподобалась вам подорож?
-А зараз давайте станемо у коло, заплющимо очі і промовимо чарівні слова:
"Місяць із сонцем зустрічаються казка із нами прощається"
Відкривайте очі. 










Немає коментарів:

Дописати коментар